Malu Ke Jadi Anak Mak?

Cam ganas je tittle tu kan? Malu ke jadi anak mak? 
sape malu, sila angkt tgn dan cabut broadband anda! 

sebelum tu, assalamualaikum utk pembaca yg komen2 ataupun silent reader or ghost rider..
maaf penggunakan bahasa 'aku' di sini bagi yg lebih matured dari aku..
 utk yg lebih muda tu halal lah ea.. cewwwaaaahhhh!

entry kali ni mengandungi kandungan 18sx so sila pantau anak2 anda di rumah..
aish, merepek!

ok, aku rasa nak kupas, tumis dan goreng topik di atas kejap.. 
(dah xtau nak citer apa ke??) 
em TAK lah..
saje syok2 seniri nak sembang sorang-sorang pasal ni..

(cepat sikit citer boleh x??)

OK.. OK..em aku memang anak mak..
ye la, kalau bukan anak mak, tak kan nak jadi anak kakak ke, anak abang ke,anak kucing ke?? 
ye la... aku rasa ada jugak yang anak abah kan, ayah, daddy, papa, pupy (bukan anak dog tau, ni utk orang-orang indon) or baba, walid ke...

especially kalau pompuan, suka rapat dengan ayah dowg kan? 
kalau lelaki plak, dengan mak.. betul tak?
(angguk-angguk seniri)


gambar hiasan, source:album saya.. hehe.. sy, mak, abah, n abg!

masa kecik-kecik kita rapat la dgn mak ayah, so nampak normal la kan.. 
tapi kalau dah dewasa?
contohnya la dalam umur 19, 20++ camtu, normal lagi tak?

bagi aku, normal je, tapi sesetangah tu tak tau la plak kan..
 lain-lain orang, lain pulak pandangan dan pendapat kan kan..

malu tak? malu tak orang panggil 'kau anak mak!'

tak pun.. nak malu apanya...dah hakikatnya syurga tu terletak bawah tapak kaki ibu..
 bukan salah pun kita berbakti pada ibu sendiri.. ibu jugak satu platform untuk kita ke syurga.. kalau kita lawan cakap mak demi kawan-kawan and tak nak orang cakap kita ni anak mak and tak berani melawan, oooo itu aku rasa salah sama sekali... 
bukan kawan-kawan yang bantu kita berusaha ke syurga tapi asyik tarik kaki kita plak ke neraka..kasar sikit ye bahasa di situ.. ampun.. ngeee~
contoh membe ajak kuar kan, kita pun cakap ehh tak boleh la, mak aku tak kasi, ayah aku marah nanti.. si membe pun cakap, alah,penakut, anak mak betul lah kau ni! 

kadang-kadang kita melatah pun sebut nama mak, ALAMAK.. 
ada ke orang sebut ALA-YAH or ALA-CARTE? silap itu makanan..

motif aku merepek ni sebenarnya......... 
tak da motif pun... lalalallala..
just nak habaq mai sikit ja...

tak perlu malu nak jadi anak mak, sebab mak yg besarkan kita, yg beri susu pada kita, yg jaga dan didik kita, yg cubit-cubit kita bila kita tak dengar cakap, yg membebel kat kita siang malam... tak pe, cuba mak kita diam dalam sehari dan tak membebel macam dulu dah, pelik kan? demam ke, sakit ke, kita plak yang risau... 
so sape2 yang tak suka dengar mak membebel tu, lepas ni mak membebel dengar la ek, 
pastu senyum kambing, konfom kena cepuk!

bagi yang dah bekerja, hulurlah duit belanja sikit pada mak ayah, konfem tak rugi, malah rezeki kau orang semua pasti akan bertambah dan bulan-bulan insyaallah cukup, macam mak ayah kita sara kita dulu, selalu cukup je...

bagi yang belajar, korang kutip la pokok duit-duit tu bagi, eh jangan jangan.. heee... bagi yang belajar dalam kurungan selalu tak ada duit macam aku ni, tolong-tolong la mak ayah kat umah..tu je.. senang kan..

lastly, nak korang baca yg bawah ni k... 
sure penah baca da kan, tak pe lah, saje letak jugak... 

Aku ada pasangan hidup sendiri...

Mak ialah ibu ku yg tersayang!!!!!!

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan telefon pasanganku
Entah bila... aku nak telefon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau Mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup menggantikan lampin ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

Dan akhir sekali berapa ramai yang sanggup sembahyang JENAZAH ibunya......

Renungkanlah wahai sahabat ku!!!!

ok tu je.. maaf kalau ada yg tersinggung, ni jugak peringatan untuk diri sendiri jugak... :)



nah ni pic anak mak dan abah!!


9 comments:

syaja said...

cumel =)
btw, betol tu . mak ayh terPENTING

Nica said...

setuju! mak dan ayah sama-2 penting.. jadi harus jaga kedua-2nya.. :)

Infinity Cinta said...

yup.....terasa gk kdg2 bila baca ayat2 di atas...yela..kita manusia xlepas dr melakukan kesilapan..tp kita cuba perbaiki dr masa ke semasa.... ^_^ family adalah perkara utama..

Nica said...

betul tu, tambah-2 kalau lelaki selepas kawen, mak masih lagi nombor satu, bini jatuh anak tangga kedua ye :)

perempuan selepas kawen, suami jadi yg pertama, tetapi mak pun jangan dilupakan, igt jasa bonda.. sob..sob.. :)

soffea said...

wuhuu.. i love u makk.. tibe2 emo* hehe:)

betul tu nica.. wat pe la nak malu kan. kalo kite, bangga ape jd anak mak. means kite hargai mak kte sgt. kite still dahulukan mak dr benda lain. kan? kim salam kat mak nica ye :) bertuah ade anak cm nica :)

Nica said...

hahaha.. anak mak juga kan.. :)

KimiCnoL said...

saya anak mak abah!hehe
JOM BACE ENTRY BARU
"1.Cicak terbaru??"

sekuk tawa said...

pehal lak nk malu jd anak mak...sbb nmpak x matured ke..ke sbb nmpak xley berdikari..
dasat tol kan yg ader tanggapan cmni..
kite mnumpanng kaseh ibubapa tuk membesar..
tp ibu bape mnumpang kaseh kite..
smpai bile agak2..
muehehehe...

the c0lourfull m0nster said...

waaa..cedey..
syg ibu n abah!